Gladsaxe's middelmådige resultater

Gladsaxe er en af landets rigeste kommuner, men det er svært at mærke i dagligdagen.

Gladsaxe bør gøre sig meget mere umage og give borgerne flere tilbud at vælge imellem. Det er helt sikkert muligt i en rig kommune. Men det sker bare ikke. Alt for ofte får borgerne slet ikke den service og kvalitet, som økonomien ellers giver mulighed for. Det skal der laves om på nu.

Vi lytter til dig

Gladsaxe's skoler klarer sig for dårligt.

Der er dog stadig masser af problemer, som skal løses. Skolerne er utidssvarende og alt for mange går ud af skolen med dårlige karakterer. Ja, endda uden at kunne læse!

I Gladsaxe bruger vi 76.077 kr/elev. Landsgennemsnittet er 64.917 kr/elev. Men vi får alt for lidt ud af pengene, når der sammenlignes med de 98 andre kommuner:

- Elever med højste trivel: Gladsaxe er nr 48.

- Elever som starter på ungdomsuddannelse: Gladsaxe er nr 69 ud af 98.

- Elevfravær: Gladsaxe er nr 71 ud af 98.

- Undervisningstimer hvor læreren er uddannet i faget: Gladsaxe er nr 80 ud af 98.

Vi bruger altså langt flere penge på eleverne end de andre kommuner, men med dårligere resultat. Der må ændres noget og det bedste sted at starte, plejer at være ledelsen. Den øverste ledelse...

Store eller små børneinstitutioner

Børn har forskellige behov. Nogle vil gerne gå på en stor institution og andre vil hellere gå på en lille. I Venstre havde vi gerne set flere små institutioner, men det var simpelthen ikke muligt at komme igennem med. Selv SF Gladsaxe ville hellere have store institutioner! Baggrunden er at de store institutioner er billigere, men vi synes godt at vi kunne have bevaret flere af de små daginstitutioner. Det endte med at vi fik bevaret Bagsværd Børnehave. Det var vi glade for, men der var faktisk penge til mere.

Gladsaxe har brug for et stærk Venstre

Nedslidte og utidssvarende idrætsfaciliteter

Alt for mange af Gladsaxe kommunes idrætsfaciliteter er gamle og utidssvarende. Vi mangler en indendørs tennishal. Vi mangler hal tid til nogle af de mest populære sportsgrene, hvilket betyder at vores børn skal træne meget sent om aftenen. Omklædningsrum er gamle og triste.

Vi har fremlagt en vision for idrætten i Gladsaxe for at sætte fokus på problemerne. Den kan du læse her nedenfor.

Ikke engang maden til de ældre på plejecentrene er i top!

For nyligt besluttede Gladsaxe Byråd, at der fremover kun må serveres økologisk mad til beboerne. Det er en fin ide, men budgetterne skulle ikke hæves. Beboere og pårørenderåd havde indsigelser, men det var kun os fra Venstre, der lyttede til dem.

Det endte desværre med at budgetterne ikke blev hævet, selv om maden nu skal være økologisk. Vi synes det er trist at borgmesteren slet ikke lyttede til indsigelserne. Og vi synes det er trist at madbudgetterne reelt blev beskåret.

Flygtninge i job

Før sidste kommunalvalg iværksatte regeringen den såkaldte IGU-ordning, der skulle få flygtninge i arbejde. Ordningen tillader det private og det offentlige at ansætte flygtninge til en lavere løn for at få dem ind på arbejdsmarkedet.

Det er blevet til 536 jobs under denne ordning. Gladsaxe kommune har kun fået én flygtning i job.